Produkt = je čokoľvek, čo môže byť ponúknuté na trhu k uspokojeniu potrieb, alebo prianí.
Produkty ponúkané na trhu zahrňujú materiálne veci (automobily, knihy,..), služby (holičstvo, koncerty), osoby (Barbara Streisandová), miesta (Hawai, Benátky) a myšlienky (plánovanie rodiny).
Päť úrovní produktu
Pri plánovaní mrkt ponuky musíme mať na pamäti, že produkt existuje v piatich hierarchických usporiadaných rovinách.
1. Užitočnosť – kvôli ktorej si spotrebiteľ kupuje produkt.
2. Základný produkt – transformácie užitočnosti na konkrétny použiteľný produkt
3. Idealizovaný očakávaný produkt – súbor vlastností a predností, ktoré bude zákazník od produktu očakávať a ktoré považuje pri kúpe za samozrejmé.
4. Potenciálny produkt – niečo naviac k základnému produktu – čo by prekonalo priania alebo očakávania zákazníka.
5. Potenciálny produkt – zahŕňa všetky rozšírenia a prídavky, ku ktorým dôjde u výrobkov v budúcnosti.
Produktová hierarchia
Každý produkt má vzťah k niektorým ďalším produktom. Produktová hierarchia vychádza z potrieb a smeruje ku konkrétnym produktom:
1. Rodina potrieb – základné potreby, ktoré podmieňujú existenciu rodiny produktov.
2. Rodina produktov – všetky triedy výrobkov a služieb, ktoré uspokojujú s určitou účinnosťou základné potreby
3. Trieda produktov – skupina z rodiny produktov ktorých jednotlivé prvky majú spoločné funkčné charakteristiky.
4. Výrobková rada – skupina v rámci triedy produktov, ktorá majú veľmi podobné funkčné charakteristiky, sú podávané rovnakým skupinám zákazníkov, podobnými marketingovými reťazami a padajú do rovnakej kategórie.
5. Typ výrobku – skupiny výrobkov, ktoré patria do rovnakej výrobkovej rady, predstavujú možné varianty výrobku.
6. Značka – meno spojené s jednou položkou výrobkovej rady, ktoré slúži k identifikácii zdroja výrobkov alebo jeho vlastností.
7. Položka – konkrétny výrobok ktorý sa od ostatných variantov líši rozmermi, cenou, vzhľadom alebo inými charakteristickými rysmi.
Výrobkov systém – skupina príbuzných výrobkov, ktorých funkcie a použitie sú podobné alebo spoločné.
Výrobkový mix – súbor všetkých výrobkov a položiek, ktoré môže určitý predajca poskytnúť zákazníkovi.
Klasifikácia výrobkov:
Obchodníci spravidla klasifikujú výrobky podľa ich charakteristických vlastností:
TRVANLIVOSŤ A HMOTNÁ PODSTATA
Netrvanlivý – má hmotnú podstatu a je obvykle spotrebovaný behom jedného alebo niekoľkých dní (pivo, mydlo)
Trvanlivý – má tiež hmotnú podstatu, za normálnych okolností je používaný dlhodobo a opakovanie. Vyžaduje triezvejší spôsob predaja, väčší rozsah poskytovaných služieb, prísnejší dohľad.
Služby – majú nehmotnú podstatu, sú nedeliteľné, premenlivé. Vzhľadom k tomu spravidla vyžadujú dôslednejšiu kontrolu kvality, spoľahlivosť a dôveryhodnosť dodávateľa, pružnejšiu ponuku.
KLASIFIKÁCIA SPOTREBNÉHO TOVARU
Tovar dennej spotreby – zákazník kupuje spravidla často, bez veľkého rozmýšľania a s minimálnym úsilím.
Tovar dlhodobej spotreby – si zákazník vyberá a kupuje na základe porovnávaní je charakteristík spravidla podľa užitočnosti, kvality, ceny a vzhľadu. Tu rozlišujeme:
– homogénne výrobky – sú približne rovnakej kvality, líšia sa však cenou
– heterogénne výrobky – ostatné charakteristiky tovaru sú pre zákazníka dôležitejšie ako cena
Špeciality – sú druhy tovaru s mimoriadnymi charakteristikami a spravidla sa predávajú pot typickými značkami, kvôli nim je zákazník ochotný pri nákupe vyvinúť i dosť veľké úsilie
Neznámi a mimoriadny tovar – je tovar, o ktorého existencii zákazník vôbec nevie, alebo o ňom vie ale nemá záujem ho kúpiť. Nové výrobky patria medzi neznáme výrobky dovtedy, pokiaľ sa s nimi zákazník nezoznámi prostredníctvom inzercie.
KLASIFIKÁCIA PRIEMYSELNÝCH VÝROBKOV
Materiál a polotovary sú tovarom, ktorý vstupuje priamo do výrobkov podniku. Môžeme ho rozdeliť do tried:
– suroviny
– polotovary
Kapitálové investície sú tovarom dlhodobej spotreby, ktorý umožňuje vývoj, výrobu a predaj finálnych výrobkov. Skladá sa z dvoch skupín:
– Investičné celky sú budovy a pevné zariadenia. Sú hlavnými položkami nákupu
– Príslušenstvo zahrňuje premiestniteľné výrobné prostriedky a náradie, zariadení kancelárií. Nestáva sa súčasťou finálneho výrobku, iba uľahčuje výrobný proces.
Pomocné materiály a služby sú tovarom krátkodobej spotreby, ktorý umožňuje výroby a distribúciu finálneho produktu
Aké sú rôzne úrovne produktu opísané v článku?
Článok popisuje päť úrovní produktu, ktoré zahŕňajú základný produkt, očakávaný produkt, rozšírený produkt a potenciálny produkt, pričom každá úroveň pridáva určité atribúty alebo výhody, ktoré zvyšujú hodnotu pre zákazníka.
Je správne, že marketing často klame zákazníkov skrze nadmerné zdôrazňovanie potenciálneho produktu?
Táto prax môže byť sporná, pretože môže viesť k nerealistickým očakávaniam od zákazníkov, čo môže poškodiť dôveru v značku. Je dôležité, aby marketingové správy boli transparentné a pravdivé.