Pozrite si ceny vrtuľníkov v roku 2014 v článku Koľko stojí vrtuľník? Ceny vrtuľníkov v roku 2014
Portál Vrtuľníky.sk Vám prináša exkluzívnu analýzu a odhad cien vrtuľníkov pre rok 2012-2013. Zaujíma Vás, koľko stojí vrtuľník, ktorý sa Vám páči? Plánujete si kúpiť vlastný piestový alebo turbínový vrtuľník a rozhodujete sa o vhodnom modeli? Prvým (aj keď zďaleka nie jediným) kritériom pre Váš výber bude určite cena vrtuľníka. Pozrite si analýzu cien helikoptér, najznámejších a v súčasnosti najbežnejšie predávaných v Európe a vo svete. Pre zaujímavosť uvádzame aj odhad cien niekoľkých slávnych typov vrtuľníkov, ktoré sa predávajú už len z nostalgických dôvodov alebo na zberateľské účely. Analýza zahŕňa aj odhadované relatívne objemy predaja v roku 2012. Ceny najpredávanejších a najpopulárnejších typov vrtuľníkov od výrobcov Agusta, Bell, Enstrom, Eurocopter, Hughes, McDonnell Douglas, Mil, Robinson alebo Sikorsky uvádzame v nasledujúcej tabuľke:
Agusta
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka v EUR od – do |
cena vrtuľníka v USD od – do |
Agusta A109A | turbínový / turbine | 1983-1988 | 560 000 EUR – 616 000 EUR |
700 000 USD – 770 000 USD |
||
Agusta A109A II | turbínový / turbine | 1983-1985 | 498 900 EUR – 723 600 EUR |
623 600 USD – 904 500 USD |
||
Agusta A109C | turbínový / turbine | 1989-1995 | 690 900 EUR – 1 090 900 EUR |
863 600 USD – 1 363 600 USD |
||
Agusta A109E Power | turbínový / turbine | 2004-2012 | 2 145 500 EUR – 3 229 100 EUR |
2 681 800 USD – 4 036 400 USD |
||
Agusta A109K II, utility, HEMS | turbínový / turbine | 1995-1997 | 1 087 300 EUR – 1 381 800 EUR |
1 359 100 USD – 1 727 300 USD |
||
Agusta AW109S Grand | turbínový / turbine | 2006-2011 | 3 192 700 EUR – 5 454 500 EUR |
3 990 900 USD – 6 818 200 USD |
||
– | Agusta AW109SP Grand New | turbínový / turbine | 2011-2012 | 5 381 800 EUR – 6 250 900 EUR |
6 727 300 USD – 7 813 600 USD |
|
Agusta A119 Koala | turbínový / turbine | 2006-2011 | 1 818 200 EUR – 2 414 500 EUR |
2 272 700 USD – 3 018 200 USD |
||
– | Agusta AW139, VIP, offshore | turbínový / turbine | 2006-2011 | 7 269 100 EUR – 8 727 300 EUR |
9 086 400 USD – 10 909 100 USD |
Bell
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka v EUR od – do |
cena vrtuľníka v USD od – do |
Bell 47G-2 | piestový / piston | 1955-1965 | 104 500 EUR – 136 400 EUR |
130 700 USD – 170 500 USD |
||
Bell 204B | turbínový / turbine | 1967-1985 | 687 300 EUR – 945 500 EUR |
859 100 USD – 1 181 800 USD |
||
Bell 205/UH-1H/A-I Iroquois (Huey) | turbínový / turbine | 1972-1979 | 520 000 EUR – 1 818 200 EUR |
650 000 USD – 2 272 700 USD |
||
Bell 206A JetRanger | turbínový / turbine | 1973-1976 | 276 400 EUR – 461 800 EUR |
345 500 USD – 577 300 USD |
||
Bell 206B JetRanger II | turbínový / turbine | 1978-1981 | 322 900 EUR – 400 000 EUR |
403 600 USD – 500 000 USD |
||
Bell 206B3 JetRanger III | turbínový / turbine | 1999-2009 | 545 500 EUR – 1 018 200 EUR |
681 800 USD – 1 272 700 USD |
||
Bell 206L LongRanger | turbínový / turbine | 1978-1981 | 290 900 EUR – 454 500 EUR |
363 600 USD – 568 200 USD |
||
– | Bell 206L-1 LongRanger II | turbínový / turbine | 1979-1981 | 290 900 EUR – 544 700 EUR |
363 600 USD – 680 900 USD |
|
Bell 206L-3 LongRanger III | turbínový / turbine | 1987-1992 | 505 500 EUR – 672 700 EUR |
631 800 USD – 840 900 USD |
||
Bell 206L-4 LongRanger IV | turbínový / turbine | 2007-2008 | 1 229 100 EUR – 3 927 300 EUR |
1 536 400 USD – 4 909 100 USD |
||
– | Bell 209 AH1 Cobra | turbínový / turbine | 1967-1969 | 563 600 EUR – 600 000 EUR |
704 500 USD – 750 000 USD |
|
Bell 212 | turbínový / turbine | 1992-1996 | 1 727 300 EUR – 2 381 800 EUR |
2 159 100 USD – 2 977 300 USD |
||
– | Bell 214B | turbínový / turbine | 1979-1981 | 2 472 700 EUR – 2 618 200 EUR |
3 090 900 USD – 3 272 700 USD |
|
Bell 222B | turbínový / turbine | 1981-1983 | 490 900 EUR – 545 500 EUR |
613 600 USD – 681 800 USD |
||
– | Bell 230 | turbínový / turbine | 1993-1995 | 1 745 500 EUR – 1 818 200 EUR |
2 181 800 USD – 2 272 700 USD |
|
Bell 407 | turbínový / turbine | 2008-2012 | 1 323 600 EUR – 2 290 900 EUR |
1 654 500 USD – 2 863 600 USD |
||
Bell 412EP | turbínový / turbine | 2004-2008 | 5 054 500 EUR – 7 890 900 EUR |
6 318 200 USD – 9 863 600 USD |
||
Bell 427 | turbínový / turbine | 2001-2006 | 1 160 000 EUR – 1 744 700 EUR |
1 450 000 USD – 2 180 900 USD |
Enstrom
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka v EUR od – do |
cena vrtuľníka v USD od – do |
Enstrom F-280FX Shark | piestový / piston | 2003-2005 | 185 500 EUR – 268 400 EUR |
231 800 USD – 335 500 USD |
||
– | Enstrom F-480B | turbínový / turbine | 2007-2009 | 520 700 EUR – 624 700 EUR |
650 900 USD – 780 900 USD |
Eurocopter
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka v EUR od – do |
cena vrtuľníka v USD od – do |
Eurocopter Alouette II | turbínový / turbine | 1960-1969 | 72 700 EUR – 157 800 EUR |
90 900 USD – 197 300 USD |
||
– | Eurocopter Alouette III | turbínový / turbine | 1974-1979 | 210 900 EUR – 283 600 EUR |
263 600 USD – 354 500 USD |
|
Eurocopter AS 332 L, Super Puma | turbínový / turbine | 1992-2004 | 3 272 700 EUR – 5 090 900 EUR |
4 090 900 USD – 6 363 600 USD |
||
Eurocopter AS 350 B3, Ecureuil/A-Star | turbínový / turbine | 2008-2012 | 1 345 500 EUR – 2 027 600 EUR |
1 681 800 USD – 2 534 500 USD |
||
Eurocopter AS 355 NP, Ecureuil II/TwinStar | turbínový / turbine | 2007-2010 | 1 854 500 EUR – 2 734 500 EUR |
2 318 200 USD – 3 418 200 USD |
||
Eurocopter AS 365 N3, Dauphin II | turbínový / turbine | 2007-2008 | 5 454 500 EUR – 6 368 700 EUR |
6 818 200 USD – 7 960 900 USD |
||
Eurocopter BK 117 | turbínový / turbine | 1986-1993 | 534 500 EUR – 2 116 400 EUR |
668 200 USD – 2 645 500 USD |
||
Eurocopter Bo 105 | turbínový / turbine | 1984-1987 | 254 500 EUR – 400 000 EUR |
318 200 USD – 500 000 USD |
||
Eurocopter EC 120 B, Colibri | turbínový / turbine | 2008-2012 | 1 170 900 EUR – 1 476 400 EUR |
1 463 600 USD – 1 845 500 USD |
||
Eurocopter EC 130 B4 | turbínový / turbine | 2008-2009 | 1 527 300 EUR – 1 781 800 EUR |
1 909 100 USD – 2 227 300 USD |
||
Eurocopter EC 135 P2+, VIP | turbínový / turbine | 2007-2008 | 3 017 500 EUR – 3 296 000 EUR |
3 771 800 USD – 4 120 000 USD |
||
– | Eurocopter EC 145, VIP | turbínový / turbine | 2006-2008 | 3 636 400 EUR – 4 981 800 EUR |
4 545 500 USD – 6 227 300 USD |
|
Eurocopter EC 155, Dauphin | turbínový / turbine | 2000-2007 | 2 690 900 EUR – 5 265 500 EUR |
3 363 600 USD – 6 581 800 USD |
||
Eurocopter SA 315 B, Lama | turbínový / turbine | 1979-1982 | 282 200 EUR – 436 400 EUR |
352 700 USD – 545 500 USD |
||
– | Eurocopter SA 330 L, Puma | turbínový / turbine | 1973-1978 | 1 818 200 EUR – 2 036 400 EUR |
2 272 700 USD – 2 545 500 USD |
|
– | Eurocopter SA 341 G, Gazelle | turbínový / turbine | 1974-1976 | 232 700 EUR – 436 400 EUR |
290 900 USD – 545 500 USD |
|
– | Eurocopter SA 342 J, Gazelle | turbínový / turbine | 1978-1980 | 431 300 EUR – 471 300 EUR |
539 100 USD – 589 100 USD |
Schweizer / Hughes / McDonnell Douglas
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka v EUR od – do |
cena vrtuľníka v USD od – do |
Hughes 269C (Schweizer 269C) | piestový / piston | 1995-1997 | 90 900 EUR – 105 500 EUR |
113 600 USD – 131 800 USD |
||
Hughes 300C, CBi (Schweizer 300C, CBi) | piestový / piston | 1989-2005 | 141 800 EUR – 181 800 EUR |
177 300 USD – 227 300 USD |
||
Hughes 369 D | turbínový / turbine | 1981-1987 | 327 300 EUR – 435 600 EUR |
409 100 USD – 544 500 USD |
||
Hughes 500 E | turbínový / turbine | 1983-1989 | 327 300 EUR – 404 400 EUR |
409 100 USD – 505 500 USD |
||
McDonnell Douglas MD-500 E | turbínový / turbine | 2008-2011 | 945 500 EUR – 1 344 700 EUR |
1 181 800 USD – 1 680 900 USD |
||
McDonnell Douglas MD-520 N | turbínový / turbine | 2007-2008 | 800 000 EUR – 872 700 EUR |
1 000 000 USD – 1 090 900 USD |
||
McDonnell Douglas MD-530 F | turbínový / turbine | 2009-2011 | 1 450 900 EUR – 1 636 400 EUR |
1 813 600 USD – 2 045 500 USD |
||
McDonnell Douglas MD-600 N | turbínový / turbine | 1997-2001 | 617 500 EUR – 763 600 EUR |
771 800 USD – 954 500 USD |
||
McDonnell Douglas MD-902 | turbínový / turbine | 2008-2010 | 3 996 400 EUR – 4 578 200 EUR |
4 995 500 USD – 5 722 700 USD |
Mil
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka v EUR od – do |
cena vrtuľníka v USD od – do |
Mil MI-2 | turbínový / turbine | 1982-1989 | 25 500 EUR – 240 000 EUR |
31 800 USD – 300 000 USD |
||
Mil MI-8 AMT 1900 hp, Hook, SAR, VIP, Cargo/Freighter | turbínový / turbine | 1989-2012 | 2 545 500 EUR – 8 363 600 EUR |
3 181 800 USD – 10 454 500 USD |
||
Mil MI-17 (SAR, Firefighter) | turbínový / turbine | 2010-2011 | 8 000 000 EUR – 9 345 500 EUR |
10 000 000 USD – 11 681 800 USD |
Robinson
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka v EUR od – do |
cena vrtuľníka v USD od – do |
Robinson R-22 Beta II | piestový / piston | 2002-2012 | 90 900 EUR – 218 200 EUR |
113 600 USD – 272 700 USD |
||
Robinson R-44 Raven II | piestový / piston | 2008-2012 | 261 800 EUR – 356 400 EUR |
327 300 USD – 445 500 USD |
||
Robinson R-66 | turbínový / turbine | 2011-2013 | 603 600 EUR – 686 500 EUR |
754 500 USD – 858 200 USD |
Sikorsky
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka v EUR od – do |
cena vrtuľníka v USD od – do |
Sikorsky S-76C+, VIP | turbínový / turbine | 1997-2001 | 2 818 200 EUR – 4 981 800 EUR |
3 522 700 USD – 6 227 300 USD |
Poznámky k analýze
Ceny uvedené v tejto analýze / predikcii sú orientačné. Vycházdajú z cien realizovaných predajov v rokoch 2008 – 2011, z cien deklarovaných predajcami lietaných vrtuľníkov a z cenníkových cien nových vrtuľníkov.
Keďže rôzne vrtuľníky sa predávajú v rôznych krajinách, ich ceny závisia od pohybu kurzu mien, hlavne EUR/USD, EUR/GBP a EUR/CHF. Do úvahy sme brali priemerný kurz 0,8 EUR/USD, 1,2 EUR/GBP a 1,3 CHF/EUR.
Ceny používaných (lietaných) vrtuľníkov sú veľmi individuálne, a preto uvádzame cenové rozpätie. Cena závisí od počtu nalietaných hodín vrtuľníka (TT – total time), životnosti a cyklov jednotlivých dielov, výbavy vrtuľníka a roku výroby (YOM – year of made). Nákup vrtuľníka si vyžaduje technickú inšpekciu, ktorá potvrdí technický stav vrtuľníka a potvrdí cenu, prípadne odporučí začať vyjednávanie o cenách.
Ak v tabuľke uvádzame ceny pre rok 2013, dôvod je ten, že dodacia lehota nových vrtuľníkov sa pohybuje od 1 do 12 mesiacov (v závislosti od konkrétneho vrtuľníka), takže už dnes si za pevnú cenu môžete kúpiť vrtuľník, ktorý bude vyrobený až v roku 2013.
Okrem obstarávacích nákladov na vrtuľník je potrebné počítať aj s ďalšími nákladmi, z ktorých najvýznamnejšie položky tvoria prevádzkové náklady, náklady na palivo, pilota, údržbu a náhradné diely na vrtuľník. Ale o tom až v budúcom článku.
Prediction of helicopter prices for the period of 2012-2013. Contains helicopter prices of most wanted helicopter types from manufacturers: Agusta, Bell, Enstrom, Eurocopter, Hughes, McDonnell Douglas, Mil, Robinson and Sikorsky.
Mal by som záujem kúpiť vrtulník dalo by sa za cenu 10000 € ak ano zoberem ho najlepšie osobne v Žiline alebo v Lieštanoch
Pan Peter, za 10 000 si kúpite asi tak jednu vrtuľu.
Pozdravujem