VZDELÁVANIE PRACOVNÍKOV
– charakt. – súhrn všeobecných, odborných, teoretických a praktických vedomostí, ktoré človek cieľavedome získava v priebehu vzdelávacieho procesu v školskom systéme alebo iných vzdelávacích zariadeniach
– charakt. – KVALIFIKÁCIA – je daná profilom prípravy na povolanie, kt. je potrebný pre dané prac. miesto a dĺžku práce. Kvalifikácia existuje iba vo vzťahu k zamestnaniu. Vzdelanie je dané stupňom dokončenia školského vzdelania a objemom všetkých vedomostí a schopností, ktoré pracovník behom svojho života získal.
– CIELE A VÝZNAM podnikového vzdelávania pracovníkov
– CIELE : prehlbovať úroveň ich vedomostí a schopností a zmeniť ich profesionálne /resp. pracovné/ správanie za účelom zníženia rozdielu medzi charakteristikou zamestnanca a požiadavkou na neho kladenou. Jednou z ciest na znižovanie tohoto rozdielu je realizácia tréningov, čiže vzdelávacích programov.
– CIEĽ – zabezpečenie vysokej profesionálnej úrovne každého pracovníka formovaním pracovných schopností
– formovanie osobnosti pracovníka a sociálnych vlastností, ktoré ovplyvňujú správanie, vedomie a motiváciu pracovníka a odrážajú sa v medziľudských vzťahoch na pracovisku
Ciele musia byť neustále aktualizované s ohľadom na výsledky analýzy obsahu prac. miesta a výsledky analýzy spôsobilosti a musia úspešne vykonávať potrebné činnosti.
Celý systém vzdelávania je možné rozčleniť do FÁZ:
A) identifikácia potreby vzdelávania
B) plánovanie vzdelávania
C) realizácia vzdelávania
D) hodnotenie vzdelávania
A)Potreby vzdelávania a analýza potreby
Kvalifikácia a vzdelanie sú ťažko kvantifikovateľné vlastnosti človeka a preto nie je ľahké identifikovať potreby podniku v oblasti vzdelávania. V tejto fáze ide o špecifikovanie potreby vedomostí, zručností, schopností a kompetencie pre cieľové skupiny pracovníkov. Potreby vzdelávania sa určia ako rozdiel medzi predpokladanými a skutočnými výsledkami podniku, alebo sa určia ako rozdiel medzi dosiahnutými výkonmi jednotlivých podnikových útvarov a medzi predpokladanými, alebo sa určujú úrovňou výkonnosti jednotlivých zamestnancov.
Potreby vzdelávania slúžia k stanoveniu cieľov vzdelávania. Ďalej nám to pomôže určiť poznanie cieľov podniku, analýza práce, úloh, vedomostí, schopností a zručností pracovníkov.
Potreby vzdelávania možno určiť na základe cieľov a podnikovej politiky, a to analýzou možností prispenia podnikového vzdelávania na ich realizáciu.
K základným podnikovým potrebám, kt. možno ovplyvniť podnikové vzdelávanie patrí:
1. udržanie úrovne výkonnosti prac. org. Zameriava sa na zdokonaľovanie schopností prac. formou plánovania a kariéry pracovníkov a nerovnováha týchto schopností potom vyvoláva potrebu vzdelávania
2. efektívnosť organizácie, zisk, Náklady, kvalita výstupov…..- všetky tieto ukazovatele môžu signalizovať nedostatky, kt. je možné formou vzdelávania ovplyvniť /redukovať/.
3. kultúra org., skúmanie hodnôt, noriem……., tu môžeme nájsť oblasti, v kt. by podnikové vzdelávanie mohlo pomôcť k väčšiemu akceptovaniu /stotožneniu sa / hodnôt podniku.
Analýza potreby vzdelávania – pre ANALÝZU je možné použiť niekoľko METÓD:
1. analýza údajov o org., prac. miestach a jednotlivých pracovníkoch
2. analýza dotazníkov alebo iných foriem prieskumov názorov, postojov a požiadaviek prac. týkajúcich sa vzdelávania
3. analýza požiadaviek vedúcich pracovníkov na vzdelanie svojich podriadených
4. monitorovanie výsledkov porád a diskusií
5. skúmanie a hodnotenie prac. výkonu jednotlivých pracovníkov
6. analýza prac. záznamov, kt. vedie vedúci pracovník
Pre určenie potreby prac. je potrebné opierať sa o údaje o prac., o názory vedúceho prac. a o výsledky hodnotenia prac. výkonu.
B) Plánovanie vzdelávania
Už v priebehu identifikácie potrieb vzdelávania sa objavujú plány, tieto sa potom upresňujú a doplňujú, až je hotový plán vzdelávania, kde je najdôležitejší rozpočet a program. Program sa ďalej konkretizuje, špecifikuje, stanovia sa kategórie, počty, metódy, prostriedky a časový plán.
Aby bol proces vzdelávania efektívny, musia plány spĺňať 3 ciele:
1. musia vychádzať z potrieb podnikových i potrieb jednotl. pracovníkov
2. vzdelávanie a jeho ciele by mali jasne povedať, kt. problémy a podnikové potreby budú riešiť
3. vzdelávanie by malo byť vedené odborníkmi na vzdelávanie
Dobre navrhnutý, pripravený plán vzdelávania by mal odpovedať na tieto otázky:
I. Aké školenie má byť zabezpečené?
II. Komu bude určené?
III. Akým spôsobom bude realizované?
IV. Kto ho bude realizovať?
V. Kedy?
VI. Kde?
VII. S akými nákladmi?
C) Realizácia vzdelávania
– vytváranie motivačných podmienok pre určenie
– voľba obsahu vzdelávacích programov
– voľba metód vzdelávania a určenie toho, kto bude vzdelávanie realizovať
Ako môže systematické vzdelávanie pracovníkov prispieť k zvyšovaniu efektivity firmy?
Systematické vzdelávanie pracovníkov môže zvyšovať efektivitu firmy tým, že zlepšuje schopnosti a vedomosti zamestnancov, čím sa znižuje rozdiel medzi ich aktuálnymi schopnosťami a požiadavkami pracovnej pozície. To vedie k lepšiemu výkonu a adaptabilite v rýchlo sa meniacom pracovnom prostredí.
Je investícia do rozsiahleho vzdelávania pracovníkov ekonomicky ospravedlniteľná vo svetle vysokých fluktuácií pracovnej sily?
Aj keď rozsiahle vzdelávanie pracovníkov môže byť nákladné, investície do vzdelávania často prinášajú dlhodobé výhody, ako sú vyššia produktivita a inovácie. Tieto výhody môžu prevážiť náklady spojené s fluktuáciou pracovnej sily, najmä ak firma implementuje stratégie na zadržanie talentovaných pracovníkov.