Personálny manažment
- a) formovanie a rozvoj personálu
- Zabezpečovnaie kvalitatívnej a kvantitatívnej potreby personálu
- Personálne plánovanie
- Analýza práce
- Vyhľadávanie a výber zmestnancov
- Príjímnie a adaptácia zamestnancov
- Kvalifikačná príprava a rozvoj zamestnancov
- Rozvoj pracovnej kariéry
- Ukončenie pracovného pomeru
- b) vedenie ľudí
- Vytváranie podmienok pre efektívne pôsobenie pernosnálu
- Stimulácia a motivácia zamestnancov
- Hodnotenie zamestnancov
- Odmeňovanie
- Komunikácia a zvyšovanie kvality pracovného života
Zabezpečovanie personálu
- Personálne pláinovanie – proces zhromažďovania a využívnia info, na základe ktorých sa rozhoduje o vynakladaní prostriedkov pri personálnych opatreniach
- Slúží na:
- Stanovenie plánovanej potreby personálu
- Personálne vybavenie disponibilnými pracovnými zdrojmi
- Personálne vybavenie potrebnými pracovnými zdrojmi
- Analýza práce – zaistenie potrebných činností a adekvátnych podmienok na ich realizovanie na určitom pracovnom mieste
- Obsahuje:
- Skúmanie práce t. j. získavanie rôznorodých info o práci, jej zložkách a náíležitostiach, ktoré sú významné z hľadiska ďalšej prxe
- Popis práce t. j. zhrnutie analyzovaných a kriticky posúdených info
- Určenie typu osoby vhodnej pre danú prácu, tzn. zostava špecifikácie požiadaviek na zamestnanca
- Vyhľadávanie a nábor zamestnancov – krátkodobé, resp. dlhodobé premyslené a systematické ovplyvňovanie postojov, predstáv a pohľadov u potenciálnych uchádzačov od danú praácu s cieľom vyvolať u nich záuje, podnecovať ich túžby a aambície v danom podniku pracovať – prilákať ich
- Interné zdroje zamestnancov
- Externé zdroje zamestnancov
- Výber zamestnancov – dvojstranný rozhodovací proces, v ktorom na základe posúdenia získaných info sa v konečnej fáze vyberú tí uchádzači, u ktorých boli zistené najvyššie predpoklady na vykonávanie danej pracovnje činnosti
- Postup:
- Predbežná selekcia – predvýber
- Pohovor (interview) – osobný rozhovor
- Rozhodnutie zodpovedných zamestnancov o výsledku výberového pokračovania, ako aj samotného uchádzača o prijatí danej práce
- Prijímanie a adaptácia zamestnancov – prijatie nového zamestnanca na uvažované pracovné miesto
- Adaptačný porces – organizované prispôsobovanie sa nastupujúceho zamestnanca novému pracovnému prostrediu.
- Pracovná adaptácia
- Sociálna adaptácia
- Rozvoj personálu
- Kvalifikačná príprava a rozvoj zamestnancov – premyslený komplexný systém starostlivosti o kvalifikačný rast a pracovnú kariéru perspektívnych zamestnancov
- Formy:
- Prehlbovanie a zvyšovanie kvalifikácie
- Rekvalifikácia
- Rozvoj pracovnej kariéry – plánovanie profesijnej kariéry perspektívnyhc zamestnancov
- Ukončenie pracvného pomeru – uvoľňovanie zamestnancov v súvislosti s ukončením pracovného pomeru
- Proces, v ktorom je zamestnanec postupne pripravovaný na prerušenie
Vedenie ľudí
– cieľavedomé a trvalé zosúľaďovanie záujmov a potreib zamestnancov s cieľmi a úlohami podniku
Podstata vedenia ľudí
- V užšom zmysle ako bezprostredné pôsobenie vedúceho zamestnanca na podradencýh, ktorým chce dosichnuť u nich žiadúce správanie
- V širšom zmysle – pôsobenie na zamestnancov, ktoré ich má usmerňovať v smere dosahovania očakávaných výsledkopv
Prístupy k vedeniu ľudí
- a) priamym usmerňovaním
- príkazy
- úlohy
- nariadenia
- b) osobným príkladom
- svojimi vlastnosťami
- svojím konaním
- svojím vystupovaním
- c) nepriamym pôsobením
- stimulácia a motivácia
- priaznivá podniková kultúra
Spôsoby vedenia ľudí
- byrokratický – vedú ci pracovník sa zameriava predovšetkým na plnenie administratívnych funkcií, na formáne vzájomné vzťahy, organizovanie disciplíny a kontroly.
- Nebyrokratický
Štýly vedenia ľudí
- Autoritatívny – presdzuje svoje názory
- Participatívny – založený na aktívnej účasti všetkých zamestnancov, vzájomná dôvera
- Demokratický – manažér sa riadi radami od podriadených, možnosť vyjadrenia názorov
- Liberálny – mäkky prístup vedúceho, manažér má nizku autoritu
Motivovanie zamestnancov
Motivácia – všetky vnútorné podnety, ktoré človeka vedú k určitému správaniu a prežívaniu
Slúži na:
- Podnecovanie činnosti
- Podporu pokračovania v činnosti
- Zameriavanie činnosť určitým smerom
Motivátory, t. j. činitele motivácie:
- Vonkajšie
- Vnútorné
Stimulovanie – súbor vonkajších podnetov, ktoré usmerňujú správanie sa zamestnancov a pôsovbia na motiváciu zamestnancov
Hodnotenie zamestnancov
– sústavná, logicky previazaná činnosť starostlivosti o zamestnancov a ich vedenia, ktorou sa zhodnocuje jednak minulé obdobie, ale najmä vytvárajú podmienky pre lepšie fungovanie v budúcom období.
Funkcie hodnotenia
- Poznávacia
- Porovnávacia
- Regulačná
- stimuláčná
Oblasti (predmet) hodnotenia
- pracovný výkon, plnenie pracovných povinností a úloh kladených na zamestnanca
- fungovanie v kolektíve, pracovné a spoločenské správanie sa
- starostlivosť o svoj osobný rozvoj, stav a vývoj odobornej kvalifikácie a pracovnej spôsobilosti
Formy odmeňovania zamestnancov
- a) hmotné odmeny (mzdy) a výhody
- priame odmeny finančné ( základný plat, pohyblivá zložka mzdy…)
- nepriame odmeny a finančné výhody ( mimoriadne odmeny….)
- nepriame odmeny a nefinančné výhody (služobné aut, telefón….)
- b) nehmotné odmeny a výhody
– povýšenie, čestná funkcia ,…..
Kontrola v manažmente
Kontrolovanie je proces sledovania, rozboru a prijatia záverov v súvislosti s odchýlkami, ktoré v procese riadenia charakterizujú rozdiel medzi zámerom a jeho realizáciou.
Úlohou kontrolovania v manažmente je :
- zisťova skutočný stav vývoja riadeného objektu
- porovnávať skutočný stav s vývojom
- vyvodzovať závery pre ďalšie rozhodovanie a tým ovplyvňovať celé riadenie
Klasifikácia kontrolovania
- Obsahová náplň
- predvýrobných etáp
- výrobných etáp
- povýrobných etáp
- ďalších zabezpečujúcich riadiacich a správnych činností
- Úroveň riadenia
- vrcholové kontrolné procesy
- kontrolné procesy nižšej úrovne riadenia
- operatívne kontrolovanie
- Charakter vykonávania
- Pravidelne, nepravidelne
- Mnažerske aktivity
- Vzťahy k miestu kontrolovania
- Piame
- Nepriame
- Rozsah kontroly
- Komplexné
- Čiastkové
- Rozsah a záber činnosti
- Globálne
- Individuálne
- Spôsob kontrolovania
- Nadriadeným zamestnancov
- Treťou osobou
- Zamestnancami navzájom