Definícia operačného manažmentu a operácií
Operačný manažment má za úlohu zabezpečiť tvorbu produktov takých parametrov, ktoré nájdu efektívne uplatnenie na trhu a uspokoja potreby zákazníkov. V operačnom manažmente sa stretávajú funkcie manažmentu, faktory a zdroje, činnosti. Operácie v organizácií sú činnosti, ktorými sa transformujú vstupy na výrobky alebo služby, na produkty požadované zákazníkmi. Základom úspešného napredovania organizácie je vykonávanie operácií účelne a účinne.
Transformačný model
Transformačný model opisuje, ako sú vstupy transformačného procesu konvertované na výstupy. Proces transformácie nazývame aj operácia.
Vstupy transformačného procesu
- materiál – priadza pri výrobe ponožiek,
- informácie – poznatky z výskumu pri vzdelávacích službách,
- zákazníci – hostia v reštaurácii.
Zdroje transformačného procesu
Zdroje sú nevyhnutne potrebné na uskutočnenie transformačného procesu, ale samé sa netransformujú do časti výstupu:
- fixný majetok – budovy a zariadenia,
- spotrebné materiály – energie, mazací olej na chod strojov,
- ľudia – manažéri, robotníci.
Členenie vstupov do transformačného procesu
- materialové zdroje
- technické zdroje
- technologické zdroje
- ľudské zdroje
- know-how
- kapital
Procesy v transformácií vstupov na výstupy
Procesy v transformácií vstupov na výstupy sa uskutočňujú:
- v továrňach, kde prevláda spracovanie materiálu,
- v kanceláriách, kde prevláda spracovanie informácií,
- v obchodoch, kde prevláda proces kontaktu zo zákazníkom.
Výstupy transformačného procesu
Výstupmi transformačného procesu sú výrobky alebo služby. Základné odlišnosti výrobkov a služieb:
- hmatateľnosť,
- skladovateľnosť,
- spotreba u zákazníka.
Operačný systém, jeho hranice a okolie
Celkový operačný systém transformuje vstupné zdroje na výrobky alebo služby pre zákazníkov organizácie. Účelom každého operačného systému je produkovať výrobky alebo služby, ktoré požadujú zákazníci, navrhnúť a realizovať operácie tak, aby sa splnili očakávania zákazníkov.
Systémové riadenie operácií: manažér musí pri riadení operácií myslieť globálne, systémovo. Systém je zoskupením zložiek navzájom spojených organizovaným spôsobom.
Pavol Budaj, Milan Fiľo – Manažment operácií, 2008
Bolo by skvele keby tu boli uvadzane zdroje. Takto si to mozem tak akurat precitat ale nic pouzit.
Zdroj je Pavol Budaj, Milan Fiľo – Manažment operácií 2008
Veronika, ďakujeme za ozdrojovanie článku, zdroj sme pridali. Simona, EuroEkonóm.sk